donderdag, juli 26, 2007

War on terror


Enkele maanden geleden riepen complotters dat Amerika Iran zou binnenvallen. Geen twijfel mogelijk. Maar al wat er volgde: doodse stilte. Een land als Iran val je niet zomaar binnen, en je gooit er ook niet zomaar bommen op. Daar gaat een heel diplomatiek traject aan vooraf. Complotters komen alleen nooit op hun foute voorspellingen terug. In tegendeel: ze wachten gewoon het volgende moment af om precies hetzelfde te roepen.

Een even favoriet gespreksthema van complotters is de war on terror. Niet terreurgroepen, maar politici en veiligheidsdiensten zijn in de ogen van complotters de directe oorzaak van nieuw geweld. Na iedere terreuraanval wordt automatisch een link gelegd met Al Qaida, waarmee politici dan weer een krachtig wapen in handen zouden hebben om er terreurwetten doorheen te jassen.

Inderdaad, politici leggen doorgaans (te) snel verbanden met Al Qaida, maar veel aanvallen zijn - ook al bestaat er misschien geen directe relatie - door Al Qaida geïnspireerd, dus zo vergezocht is het nou ook weer niet. Dat politici veiligheid belangrijk vinden, kun je ze ook weer niet echt kwalijk nemen. De vraag of iedere terreuraanval vrijheidsbeperkende maatregelen rechtvaardigt en of die maatregelen niet veel te ver gaan kan natuurlijk niet vaak genoeg gesteld worden, maar feit is dat door die verscherpte controle een aantal aanslagen is verijdeld. Alleen grijpen complotters die verijdelde aanslagen natuurlijk weer aan om aan te tonen dat het allemaal maar bangmakerij is (want geen bom afgegaan) en zo is de cirkel weer rond.

Maar waarom zouden overheden dit soort maatregelen nemen als het niet om de veiligheid gaat? Om ons te muilkorven? En waarom dan? En dan komen de complotters zo ongeveer met het onbenulligste argument uit hun betoog: vanwege de illuminatie, een groep van hoogst demonisch geïnspireerde mensen die de macht hebben bóven regeringen en de wereld in het diepste geheim op weg leiden naar de Nieuwe Wereld Orde. Wat dat verder ook moge betekenen.

Natuurlijk slepen complotters er ook altijd weer de oorlog in Irak bij. Onrechtmatig gevoerd met als doel om westerse oliebelangen veilig te stellen, zo heet het. Of om een oorlogsindustrie op de been te houden. Nee, onrechtmatig gevoerd omdat de VS iedere kans wilden benutten om de gehate Saddam Hussein uit de weg te ruimen, maar daar onvoldoende bewijzen voor hadden.

Het olie-argument is op het eerste gezicht misschien nog enigszins geloofwaardig, maar niet als je er een nuchtere kosten/baten analyse op los laat. Volgend jaar heeft die Irak-oorlog de VS alleen al 567 miljard dollar gekost, en het totale prijskaartje van de invasie zal mogelijk eindigen tussen 1 en 2 biljoen (2.000 miljard) dollar, als we Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz mogen geloven. Dat is wel een heel domme investering voor olie die je ook nog eens niet gratis krijgt.

Heeft Bush eerder dit jaar trouwens niet in zijn State of the Union gezegd dat de Amerikanen hun olieconsumptie in tien jaar tijd met 20 procent moeten verminderen? En waarom zou je dat willen als je al jaren oorlog om olie voert? Verwacht geen antwoord van de complotters.

Labels: ,

58 Comments:

At 10:33 p.m., Anonymous Anoniem said...

Lekker simpel in je hoofd, de olie wordt erg duur met zo'n oorlog dan kun je het net zo goed kopen ipv oorlog voeren. Het gaat niet om olie kopen het gaat om o.a. de controle, dat is iets heel anders. Je vergeet ook de petro dollar, daarom is de oliecontrole ook nodig. Op die manier is de GEHELE oliehandel 1 grote vetpot voor de elite, de hele wereld mag zijn producten inleveren voor waardeloze dollars die ze als een gek bijdrukken.

Billy, normaal heb je wel een goed anti complotten verhaal. Maar dit is echt slap gelul zeg, het petro dollar mechanisme ken je toch wel.
Als jij een gelddruk machine op zolder hebt staan kun je toch gratis winkelen, dus is inderdaad de olie gratis voor de dollar drukkerij.

En zoals Poetin al liet zien, je hand aan de gaskraan is een heel sterk wapen. Je hand aan de oliekraan is helemaal een sterk wapen. Dat mag best wel wat centen en levens kosten om dat in handen te krijgen.

Zit je soms in Center Parks, iets teveel met je buurman in de campingsmoking zitten praten ofzo?

 
At 10:40 p.m., Anonymous Anoniem said...

Sinds wanneer moeten we de woorden van Bush serieus nemen, 20% minder olie gebruiken whehe. Enne de buit in de vorm van olie zal echt niet voor liefdadigheid worden gebruikt zodat de Amerikanen lekker goedkoop in de Hummer kunnen rondtuffen. De oorlog financieren ze uit de zak van de burger en die mag daarna de dure olie kopen. Kassa voor de grote bedrijven en de aandeelhouders, pech voor het klootjesvolk. Jammer dat jij niet aan het hoofd staat van al die bedrijven, dan zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Eigenlijk een compliment dat je het niet snapt, je bent gewoon een lieve gozer die geen snode plannen in zijn hoofd kan uitbroeden :)

 
At 12:02 a.m., Anonymous Anoniem said...


billy
billy
kleine kleine billy
♫♫

 
At 12:45 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ach Primaat,

Je kan een mongooltje toch ook niet kwalijk nemen als ie kwijlt.

Zo is het met Billy ook.

 
At 7:15 a.m., Blogger Billythekid said...

Controle is hetzelfde als gratis? En in ruil daarvoor willen de VS biljoenen dollars uitgeven? Wie zit hier de boel nu eigenlijk te versimpelen? De meeste olielanden belasten hun olie flink omdat ze geen andere staatsinkomsten hebben. Denk je dat Irak die olie gratis gaat weggeven?

 
At 7:55 a.m., Blogger Billythekid said...

By the way, Zowel Bush als John Kerry roepen al jaren dat de VS minder afhankelijk moeten worden van olie. Vandaar er in de VS veel wordt geëxperimenteerd met ethanol en hybride auto's.

Het is ook al niet waar dat de VS voor al hun olie afhankelijk zijn van het Midden Oosten. Iets meer dan de helft van de olie komt van buiten de VS. Irak is maar 3 procent van de wereldproductie van olie. Zelfs een verdubbeling van de productie gaat zeker tien jaar of langer duren. Canada is de belangrijkste leverancier van de Amerikaanse olie en dat blijft ook nog zo. Verder zitten er meer verborgen reserves in Colorado en Utah dan in heel Saoedi-Arabië.

Bekijk het hele plaatje en het wordt al een stuk genuanceerder.

 
At 8:27 a.m., Blogger Jay said...

Jakkus zei...
Ach Primaat,

Je kan een mongooltje toch ook niet kwalijk nemen als ie kwijlt.

Zo is het met Billy ook.


Is dat nou het beste wat je kon verzinnen Jakkus? Doe eens beter je best, want dat leek nergens op.

 
At 9:41 a.m., Anonymous Anoniem said...

O ja, de petrodollar. Wat zegt Wikipedia hierover? "The petrodollar warfare hypothesis has been described as a conspiracy theory. Opponents dispute virtually every economic claim underpinning the hypothesis, including the theory's emphasis on the dollar denomination of commodities and the physical location of the major oil exchanges, the claim that the U.S. finances its current-account deficit by printing dollars, and so on. Opponents also sometimes point out that the Bush administration has repeatedly called for China to stop propping up the dollar by holding very large dollar reserves, a stance seemingly at odds with the administration's supposed overriding interest in maintaining a strong dollar."

 
At 10:13 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik weet niet hoe ik het nog simpeler moet uitleggen Billy. De waarde van een dollar komt door de petro dollar, dus Irak kan met die dollars dingen kopen in de wereld. Maar de drukmachine die in Amerika staat maakt dollars gratis voor Amerika. Niemand geeft dus olie gratis weg, alleen financiert de hele wereld de Amerikaanse aankopen.

Waarom denken mensen dat Amerika zo rijk is dat ze deze torenhoge schulden kunnen maken. Bush maakt meer schulden dan alle presidenten bij elkaar opgeteld. Amerika is/was rijk, maar zo rijk is het ook weer niet hoor.

Ga ten eerste de Bremer orders even lezen en kijk ook even wat ze in Bolivia hebben gedaan. Daar pompte ze (westerse bedrijven) de olie ook onderhand gratis uit de grond en de Bolivianen konden in armoede leven. Dat tuig hebben ze het land uit geschopt en nieuwe contracten afgesloten, zeer terecht.

Maar ik begrijp dat jij Irak nu als een soevereine staat ziet, whaha. Ga eens lezen wat Irakese politici zeggen, dit is echt te dom voor woorden hoor.

Dat ze overal olie hebben is leuk, ik zeg toch dat het om controle gaat, je snapt het echt niet. Saddam gooide de oliekraan open om zijn rekeningen te betalen van de Iran-Irak oorlog. De olie kreeg een dumpprijs, dat is slecht voor zaken. Je moet de boel schaars houden, ik vertelde je toch al over de hand op de kraan. Legers functioneren ook alleen maar op olie, het gaat om macht.

Wat kan mij schelen wat Bush of Kerry zeggen, Bush zei ook dat Amerika een bescheiden buitenlandse politiek moest hebben. Hij komt in het witte huis en de hele wereld staat in brand.
Politici liegen, wist je dat nog niet whaha.

Nu heb je jezelf echt onthult als een kletskoek professor zeg. We praten hier niet eens over conspiracies maar doodnormale kennis.

 
At 10:18 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Dat ze overal olie hebben is leuk, ik zeg toch dat het om controle gaat, je snapt het echt niet."

Ik zou dat domme hooghartige toontje van jou maar laten varen. Irak is drie procent van de olieproductie. Laat het straks vijf zijn. Zonder Irak heb je nog steeds 'controle' over olie elders, om in jouw woorden te spreken. Snap je het zelf eigenlijk wel of lees je te veel complotsites. Dat laatste, vrees ik.

 
At 10:36 a.m., Anonymous Anoniem said...

Complotgekte ten voeten uit: de Amerikanen drukken gratis dollars, en kopen daarmee olie, en om controle te krijgen over 3 procent van de oliecapaciteit voeren ze eerst een biljoenenoorlog, terwijl ze die olie goedkoper uit andere landen kunnen krijgen, of gewoon eens zouden kunnen boren in Colorado? Nee, nu begrijp ik hem!

 
At 11:14 a.m., Anonymous Anoniem said...

Kijk primaat, das nou het verschil tussen jou en Billy.

Jij bent slim en Billy denkt dat ie slim is ;)

 
At 12:09 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik zou dit ook even lezen.

 
At 12:50 p.m., Anonymous Anoniem said...

@ Primaat: de olieproductie van Irak is door de oorlog al behoorlijk teruggelopen. Leg mij nou eens uit hoe het kan dat de wereldeconomie daar amper nadeel van heeft ondervonden? Geen oliecrisis gezien. Geen autoloze zondag meegemaakt. Je doet net alsof in Irak alle olie van de wereld zit en de Amerikanen daarom het land moesten binnenvallen.

 
At 5:15 p.m., Blogger Jay said...

Jakkus, je niveau daalt maar en daalt maar. Wanneer kom je nou eens met een echt grappige of bijdehante opmerking ipv die domme, billy is niet slim opmerkingen. Ik snap nu wel beter waarom je de hele boel bij elkaar moet jatten om een "interessant" artikel op je site te plaatsen, want zelf heb je niet echt veel te melden.

 
At 5:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Nou anoniem, misschien heb je weleens naar de olieprijzen gekeken tegenwoordig? Zijn flink omhoog geschoten en wij kunnen het nog betalen, dus geen crisis. Ik zeg toch dat het om maximale winst gaat, wel schaarste veroorzaken geen totale crisis want dat is ook slecht voor zaken. Een tientje per liter benzine betalen gaat niet lukken.Ik moet de petro dollar zeker ook nog 10 keer uitleggen, Saddam begon in euro's af te rekenen dat is een doodzonde. Het is echt niet zo moeilijk allemaal als je de informatie kent, alleen hebben de meeste hun mening klaar zonder enkele kennis.

Nu loopt iedereen ook te focussen op Irak, inderdaad hebben ze daar niet alle olie van de wereld. Maar nu lijkt het net alsof de rest van de olie in soevereine frisse landen ligt, dat spul ligt ook in gecontroleerde gebieden via dictators of partners in crime. Je hoeft niet direct overal binnen te vallen om controle te hebben.

Waarom denk je dat ze Chavez wilde verwijderen in 2000 ofzo, een beetje het grote plaatje bekijken.

Rogier jij bent echt lomp, je loopt altijd vragen te stellen die ik al beantwoord heb. Kom je met je Colorado en dure oorlog aanzetten.... Ik zeg trouwens ook o.a. de olie, wapenshandel is goed voor business en lange oorlogen betekenen grote winsten. Irak heeft ook een strategische ligging, Iran lag/ligt ook in het vizier.

Het is nooit 1 ding, het is een mix van een hoop zaken waardoor ze zo grof gaan ingrijpen.

Irak is ook een heel mooi oefen terrein geworden om allerlei wapentuig te testen. Ze beginnen nu onbemande apparaten en drones te gebruiken. Geluidswapens en dat magnetron ding.

Waarom denken jullie dat de Amerikanen zijn binnengevallen?? Foutje?? Vrijheid brengen??

Een hooghartig toontje, grapjas. Jullie zeiken de boel altijd af en weten alles. Dan krijg je een koekje van eigen deeg als je verhaal aan alle kanten rammelt.

 
At 5:55 p.m., Anonymous Anoniem said...

Oh ja, tijdens de inval werd de ministerie van olie goed beveiligd, de rest mocht geplunderd worden. Wapendepots mochten ook geplunderd worden, tuurlijk een dom foutje. De hele basis van de Iraakse maatschappij werd gedemonteerd. Wel indrukwekkende oorlogscampagnes afwerken met schepen, vliegtuigen, voorraden en weet ik veel wat maar zoiets fundamenteels vergeten. Dan moet je wel heel naief zijn om te denken dat de chaos geen bedacht plan was. Het zijn geen amateurs die generalen in Washington.

 
At 6:07 p.m., Anonymous Anoniem said...

"Je hoeft niet direct overal binnen te vallen om controle te hebben."

En daarmee zakt je hele warrige verhaal door het ijs. Want de hoofdkwestie is: WAAROM vielen de VS Irak binnen. Vanwege de olie, zeggen complotters.

 
At 7:10 p.m., Anonymous Anoniem said...

@Gay

Snap je dat nu pas joh???

Lekker traag van begrip.

 
At 10:42 p.m., Anonymous Anoniem said...

Goh Han, wat een redenering. Ga je mijn woorden bestrijden met iets wat een ander zegt.

Mijn buurman zegt dat de maan van kaas is gemaakt, daarom is Han zijn warrige verhaal onjuist.

Mijn verhaal is mainstream media, de bullshitters vallen nu gewoon door de mand heen omdat ze geen kennis hebben van de zaak.

Erg leuk dit soort berichtjes typen en zeggen dat het complotten zijn. Maar het onderwerp Irak is doodserieus en geheel onderbouwd.
Als je de propaganda gaat verdedigen van het heersende tuig dan ben je medeplichtig aan de genocide die daar nu plaatsvindt.
Dit zijn geen grappen meer over aluminiumhoedje, dit is bittere ernst.

Het gaat ook helemaal niet om "de Amerikanen" want Nederland doet net zo goed mee. Ben Bot die oliecontracten voor Shell binnenhaalt, kwam gewoon op het journaal, heel trots voor de camera kwam die schoft het vertellen. De minister van buitenlandse zaken werkte voor Shell whaha en Nederland kijkt er naar alsof het geen probleem is.

Gewoon een stukje van de buit omdat wij ook in Afghanistan en Irak vertoeven. Alleen worden de Nederlandse burgers niet zo rijk van Shell, een hele rare situatie.

 
At 11:28 p.m., Anonymous Anoniem said...

Primaat, je gaat weer eens helemaal niet in op wat hier gezegd wordt. De hoofdvraag is: wat denken de VS nu precies met de inval in Irak bereiken als het uitgangspunt LOUTER de controle over olie is? Je geeft zelf toe dat niet alle olie in Irak zit. Irak is verantwoordelijk voor slechts 3 procent van de wereldproductie. De VS zijn voor ongeveer 10 procent van hun olieconsumptie afhankelijk van het Midden-Oosten. En alle olie-importerende landen zijn bezig om hun OPEC-afhankelijkheid tot een minimum aan het beperken. Dus wat je ook uithaalt in Irak, veel invloed heeft het niet.

 
At 3:11 a.m., Anonymous Anoniem said...

Eerst Rogier, nu Han, lees even wat ik eerder schreef. Of stel je vragen wat beter.

Saddam die in euro's olie gaat afrekenen, dat is een bedreiging voor de petro dollar. De Amerikaanse dollar(dus de gehele Amerikaanse empire)haalt zijn waarde alleen uit de oliehandel, als mensen in euro's olie kunnen kopen zakt de dollar naar 1 of 3 cent. Door bommen op Saddam zijn dak te gooien komt de boodschap wel over in de wereld.

De strategische ligging van Irak, wapenhandel en god mag weten wat er nog meer achter zit.

Dus hoezo ga ik niet in op de vraag wat Amerika nu precies wilde met Irak? Jij wilt een antwoord op LOUTER olie controle ofzo? Sorry er is geen 1 magisch antwoord op zo'n vraag. Veel is wel terug te herleiden naar controle in de oliehandel, hoe ver de kraan open gaat, welke valuta voor verkoop en voor de toekomst als de olie echt opraakt (piek olie) alles opeisen voor zichzelf. Een leger loopt namelijk op olie dus nodig voor heerschappij in de wereld.

China is ook bezig met een "onzichtbare" oorlog qua oliecontrole. Die klooien ook in Afrika en Iran, daar hoor je veel minder over. China heeft ook enorme pakken dollars liggen dus kunnen in 1 klap Amerika vloeren.

Jullie denken dat er een potje gedamd wordt maar ondertussen is het 4 dimensionaal schaken. Simpele antwoorden zijn er niet, dus als je even de moeite neemt om even mee te denken. Ook een beetje in de toekomst kijken en hoe ze China willen temmen als toekomstige wereldmacht, olie is ALLES in deze wereld. Je hebt verschillende partijen en met je kristallen bol alles haarfijn voorspellen is onmogelijk.

Alle mooie woorden dat we olie onafhankelijk moeten worden hoor je al 40 jaar. Totaal inhoudloze argument, politici zeggen zoveel.
Iedereen die een beetje uitzoekt wat olie precies is voor onze maatschappij snapt dat er geen snelle oplossing is voor het olie probleem. We hebben ook een war against terrorism en ondertussen lopen ze weer vage groeperingen/figuren te steunen. Die zullen over enkele jaren wel weer de vijand worden, zo gaat het altijd. Vooral vertrouwen hebben in politici en hun woorden.

Als je het niet snapt is niet zo raar. Het heeft mij ook een hele tijd gekost om het enigszins te snappen en leer dagelijks iets nieuws. Het is een beest met zoveel vertakkingen.

 
At 3:21 a.m., Anonymous Anoniem said...

Chavez had trouwens een dealtje voorgesteld dat hij de olie voor $50 per vat zou verkopen, dik onder de huidige prijs. Met het idee voor stabiliteit en genoeg geld om zijn land op te bouwen. Er was geen interesse, hoe wil je dit verklaren????

Het gaat helemaal niet om de prijs, Chavez zijn hand aan de oliekraan willen ze niet. In combinatie met een lage olieprijs is het helemaal niet interessant voor business.

Ook hebben ze graag andere landen in armoede, een 1e wereldland is alleen maar concurrentie.

Saddam had ook nog zo'n raar idee om leider van de gehele arabische wereld te worden. Dat was ook weer een dreiging voor Saoedie Arabie die in de reet van Amerika zit.
Ze willen geen machtige figuren met eigen ideeen bij de oliekraan.

 
At 8:47 a.m., Blogger Billythekid said...

Primaat, je gaat het niet redden met zo'n metafysisch verhaal ('beest met zoveel vertakkingen'), waarbij je er van alles bij betrekt, maar de hoofdkwestie maar blijft negeren. Ik haal in mijn artikel simpelweg aan dat complotters telkens maar roepen dat de VS om de olie Irak zijn binnengevallen. Vanwege het simpele feit dat Irak op de oliewereldmarkt geen doorslaggevende rol vervult, valt de noodzaak van een biljoenenoorlog dus weg. Als alle olie geconcentreerd zou zijn in Irak wordt het een ander verhaal. Maar als morgen de oliebronnen in Irak uitgeput raken, hebben we nog steeds olie.

 
At 9:54 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik krijg de indruk dat Primaat al die verhalen over peak oil en petrodollar zelf maar half begrepen heeft, want ik kan er geen touw aan vastknopen.

 
At 11:18 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ja Billy ik negeer alles, geen doorslagevende rol waardoor de oliemarkt totaal instortte toen Saddam flink ging pompen om de rekeningen te betalen jaren 80/90.
Geen doorslagevende rol als hij in euro's gaat afrekenen als mogelijke trendsetter.

Jullie ontmaskeren alleen maar jezelf met deze onzin praat.Ik geef heel helder aan wat de grote punten zijn.

Ik zal de beste vraag voor de 2e keer omdraaien want jullie beantwoorden deze ook niet. Waarom denken jullie dat ze Irak zijn binnengevallen?

Geef daar eens antwoord op want jullie weten schijnbaar de echte reden.

 
At 12:08 p.m., Blogger Billythekid said...

Nou, dat lijkt me nogal simpel: Bush moest een gebaar naar zijn volk maken na de nederlaag van 9/11. Dus bombardeer je eerst Afghanistan, en jaag je de Taliban en Bin Laden de bergen in. Daarbij speelde de angst en het vermoeden (naar laten bleek ten onrechte) dat Bin Laden cs door buurland Irak geholpen of gesteund zou worden. Iedere strohalm werd aangegrepen, want een derde kans (1e kans: eerste Golfoorlog) om Saddam weg te jagen zouden ze niet meer krijgen. Natuurlijk zijn er secundaire belangen: Stabiliteit in het Golfgebied is nu eenmaal belangrijk voor de wereldeconomie.

 
At 2:57 p.m., Anonymous Anoniem said...

Waarom hebben ze Saddam de 1e keer dan laten zitten? Waarom hebben ze de Koerden opgeroepen om in opstand te komen om daarna Saddam heel Irak schoon te laten vegen. Nu praten over nieuwe kansen pff.

Waarom plannetjes om VN lokvliegtuigen te laten neerschieten, zie de downing street memo's? Omdat het allemaal zeker zo waterdicht in elkaar zat.

Dat Bin Laden wellicht hulp kreeg van Saddam is een complotverhaaltje, dat je daar mee komt aanzetten. Is al tig keer onderuit gehaald op mainstream nieuws. Zelfs Colin "poedertje" Powell heeft toegegeven dat het flauwekul was.

Hoe zit het dan met de Bremer orders en de nieuwe oliewet, dat zijn zeker filantropische bedoelingen.

Focking hell, wat een ballentent hebben we hier whahaha.

Een gebaar naar het volk, hoe krijg je het geschreven man. Die lui lopen hun zakken te vullen met no-bid contracten, peperdure diensten en belangenverstrengelingen van hier tot ginder.

Billy, je maakt echt een geintje toch? Gewoon om me op de kast te jagen?

Stabiliteit is inderdaad belangrijk, daarom lopen ze nu dat hele gebied in brand te steken. Libanon platgooien, Irak een puinhoop, dreigende taal en terroristische acties in Iran, Syrie is ook evil. Ik voel de goede bedoelingen, echt waar whaha.

Oh ja, axis of evil Ghadafi krijgt nu een kerncentrale, gaat snel zo'n stabiele vriendschap.

Laat me raden, jij gelooft ook in opbouwmissies van Nederland.

Kijk je soms de hele dag Foxnews, het is echt triest hoor Billy. Een andere mening is prima maar je loopt echt onzin te praten.

 
At 4:30 p.m., Blogger Billythekid said...

Allemaal weer complotriedels van je, Primaat. Inclusief Foxnieuws: schijnt ook een vaste frustratie van complotters te zijn.

9/11 was het grootste gezichtsverlies voor George Bush en de VS ooit, dat konden ze niet over zich heen laten gaan. Dat lijkt me nou toch wel duidelijk. Niets doen was geen optie. Dat bedoel ik met 'gebaar'. Jij trekt dat meteen weer in het belachelijke.

De angst voor heimelijke samenwerking tussen Bin Laden en Irak is er altijd geweest. Lees dit nog maar eens. Dat het naderhand niet kon worden aangetoond is een ander verhaal, maar nu doe je weer net alsof ik in dat 'complotverhaaltje' geloof.

 
At 8:16 p.m., Anonymous Anoniem said...

Nee, het gaat erom dat jij in de onschuldige Bush gelooft die het helaas fout had. Verklaart nog steeds niet waarom ze Irak aan het leegzuigen zijn en er zoveel verdiend moet worden met zijn wapens en olie vriendjes. Liefdadigheid?

Verklaringen dat de neocons direct wilde weten hoe ze Saddam aan de aanval konden koppelen. Afghanistan of Saoedie Arabie was niet zo belangrijk.

Het heeft weinig met gezichtsverlies te maken. De kranten stonden ook vol met Antrax poeder en portable labs. Ondanks Blix en Ritter die beweerde dat het allemaal flauwekul was. Zo'n krantenartikel uit 2003 gaat je niet redden Billy, nu 4 jaar later is het allemaal erg duidelijk waar het om ging.

 
At 9:08 p.m., Anonymous Anoniem said...

Petrodollar, neocons, klootjesvolk, mainstream media, peak oil. Allemaal complottaal. Denk je zelf nog wel eens na, Primaat, of is het allemaal copy/paste?

 
At 9:12 p.m., Blogger Billythekid said...

"Nee, het gaat erom dat jij in de onschuldige Bush gelooft die het helaas fout had."

En weer leg je de verkeerde woorden in mijn mond.

 
At 11:51 p.m., Anonymous Anoniem said...

BILLYTHEKID is een KANKERLIJDER

 
At 11:56 p.m., Anonymous Anoniem said...

Leg het dan wat beter uit Billy.
Zeuren dat ik woorden in je mond leg is leuk, als je dan even zegt wat het dan wel is. Internet weet je wel, moeilijk communiceren af en toe. Als je dan one-liners gaat schrijven schiet het niet echt op.

Han, weerleggen is zeker te moeilijk. Ik doe in ieder geval een poging om de wereld te snappen, de hele dag "complotten" schreeuwen is pas slim.

 
At 7:12 a.m., Blogger Billythekid said...

Reactie met mijn naam verwijderd met als tekst:

"PS: Ich habe es nicht wissen wollen."

 
At 7:13 a.m., Blogger Billythekid said...

"Zeuren dat ik woorden in je mond leg is leuk, als je dan even zegt wat het dan wel is."

Het is best met je...

 
At 1:21 p.m., Anonymous Anoniem said...

@ Primaat:

Billy durft de discussie niet met je aan te gaan. Dat zou je inmiddels wel moeten weten. Dus gebruikt hij zijn woordspelletjes om geen vragen te beantwoorden.

 
At 3:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

"Natuurlijk slepen complotters er ook altijd weer de oorlog in Irak bij. Onrechtmatig gevoerd met als doel om westerse oliebelangen veilig te stellen, zo heet het. Of om een oorlogsindustrie op de been te houden. Nee, onrechtmatig gevoerd omdat de VS iedere kans wilden benutten om de gehate Saddam Hussein uit de weg te ruimen, maar daar onvoldoende bewijzen voor hadden."

Tja, kennelijk hebben die CT-ertjes meer gezond verstand dan jij Billy.

Immers hebben de Amerikanen in hun oorlogsplannen zelf reeds lang geleden aangegeven dat ze een militaire aanwezigheid wilden creeeren in Irak, ongeacht of Saddam nog aan de macht zou zijn, en zijn er meer dan genoeg openbare bronnen waarin wordt toegegeven dat het met name draait om het veiligstellen van energiebronnen.

Enkele weken geleden werd dit nog door Brendan Nelson, de Australische minister van Defensie, openlijk toegegeven, en de Navo heeft ook niet voor niets het veiligstellen van energie bronnen opgenomen als een van de belangrijkste doelstellingen van het bondgenootschap.

Ben je werkelijk zo dom, of maak je er slechts een stupide karikatuur van in je zucht om te trachten anderen voor paal te zetten ?

Je ontkent gewoon zaken die ook voor talloze miljoenen niet CT-ers zo duidelijk zijn als wat. Maar kennelijk gedraag jij jezelf liever als een struisvogeltje.

 
At 7:27 p.m., Anonymous Anoniem said...

'UN inspectors had identified many United States manufactured items that had been exported from the United States to Iraq under licences issued by the Department of Commerce, and [established] that these items were used to further Iraq's chemical and nuclear weapons development and its missile delivery system development programmes.' Donald Riegle added that, between January 1985 and August 1990, the 'executive branch of our government approved 771 different export licences for sale of dual-use technology to Iraq. I think that is a devastating record'.

'Dozens of suppliers, most in Europe, the United States and Japan, provided the components and know-how Saddam Hussein needed to build an atomic bomb, according to Iraq's 1996 accounting of its nuclear program.'

United Nations

 
At 9:11 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dus als ik het goed heb begrepen, komt je hele rationalisatie van wat er de afgelopen 5/6 jaar geopolitiek is gebeurd neer op "gezichtsverlies"...
Uhuh...
En "complotters" beschuldigen van een simpel wereldbeeld.

 
At 7:41 a.m., Blogger Jay said...

Enkele weken geleden werd dit nog door Brendan Nelson, de Australische minister van Defensie, openlijk toegegeven, en de Navo heeft ook niet voor niets het veiligstellen van energie bronnen opgenomen als een van de belangrijkste doelstellingen van het bondgenootschap.

Lol, ik vraag me af of jullie dat hele stuk van die Nelson wel gelezen hebben of alleen de kop. Hij heeft het erover dat 1 van de hoofdredenen dat Australie daar in Irak zit inderdaad de olie is, maar hij heeft het dus alleen over Australie en niet over waarom de andere landen daar zitten. Maar zoals gewoon lezen de complottertjes zulke berichten maar voor een heel klein gedeelte en slaan ze de belangrijke dingen over.

 
At 10:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Ik haal in mijn artikel simpelweg aan dat complotters telkens maar roepen dat de VS om de olie Irak zijn binnengevallen."

Ben je nou dom of doe je alsof, want Primaat heeft hier absoluut meer een punt dan jij Billy...

Je kunt wel hardnekkig proberen te ontkennen dat de VS om de olie Irak zijn binnen gevallen, maar dit is geen complot scenario.

Overigens kan je honderden mainstream media berichten vinden die dit bevestigen, alsmede verklaringen van diverse ministers van de regeringen (VS, Australie) die deelnemen aan de oorlog tegen Irak die dit bevestigen.

Je schrijft wel aardig, maar bent klaarblijkelijk niet in staat om je eigen aannames te toetsen aan beschikbaar bronmateriaal.

-
"Let's look at it simply. The most important difference between North Korea and Iraq is that economically, we just had no choice in Iraq. The country swims on a sea of oil." (Paul Wolfowitz)

 
At 10:38 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Hij heeft het erover dat 1 van de hoofdredenen dat Australie daar in Irak zit inderdaad de olie is, maar hij heeft het dus alleen over Australie en niet over waarom de andere landen daar zitten."

Jaytje, je maakt jezelf slechts belachelijk met deze uitlating. Ja ik heb het hele artikel gelezen.

Maar kennelijk ga jij er dus vanuit dat andere landen deze motieven niet hebben, ook al zijn deze reeds lang bevestigd, en ook al is dit motief (bewaken van de "energy security" van het bondgenootschap) zelfs expliciet een van de doelstellingen van de Navo. Weet je wel, het militaire bondgenootschap onder welke vlag men daar zit.

Je pretendeert alsof dit artikel het enige artikel is dat gaat over de motieven voor deze oorlog, en het dus volledig op zichzelf staat.

 
At 10:52 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hier trouwens een aardig stukje van MSNBC over de motieven voor de Irak oorlog, verschenen eind 2002. Zeker ook allemaal complottertjes ;)

==
Oil after Saddam: All bets are in
A great but quiet rush is on for a stake in Iraq’s huge reserves
By Michael Moran and Alex Johnson
MSNBC
UNITED NATIONS, Nov. 7, 2002 - The American campaign to overthrow Iraqi President Saddam Hussein, even as al-Qaida’s terrorism thrives around the world and the national economy falters, has many people in America and abroad asking: What’s really motivating Washington to take on Saddam? His record of perfidy and willingness to inflict damage beyond his borders is a matter of record. For many, particularly in post-9/11 America, that is argument enough. But others believe that Saddam and his lust for ever more powerful weaponry is only part of the story.

Largely missing from the debate is a simple fact: Iraq sits atop the world’s second-largest reserves of oil — a resource that translates into hundreds of billions of dollars and enormous economic power.

Within America, street protests accusing the administration of yearning to launch an “oil war” occur occasionally, but they pale in comparison to the vehemence of that charge in foreign capitals and newspapers. In European and Asian capitals, and in the restive Muslim world in particular, an “imperialistic quest for oil,” as Saddam himself frames it, is taken by many to be the ultimate goal of American policy toward Iraq. Even friendly Arab nations see it so. Al Ahram, the government-controlled newspaper of record in Egypt, led its editorial page recently with a piece by Palestinian-American Professor Edward Said, who wrote:

“Second to Saudi Arabia, Iraq has the largest oil reserves on earth, and the roughly 1.1 trillion dollars worth of oil — much of it already committed by Saddam to Russia, France and a few other countries ... is a crucial aim of U.S. strategy.”
==

Maja daarin zijn jullie waarschijnlijk niet geinteresseerd - zolang jullie maar een stok kunnen vinden om "complotters" al dan niet terecht mee kunnen slaan.

 
At 3:26 p.m., Blogger Jay said...

Jaytje, je maakt jezelf slechts belachelijk met deze uitlating. Ja ik heb het hele artikel gelezen.

Maar kennelijk ga jij er dus vanuit dat andere landen deze motieven niet hebben, ook al zijn deze reeds lang bevestigd, en ook al is dit motief (bewaken van de "energy security" van het bondgenootschap) zelfs expliciet een van de doelstellingen van de Navo. Weet je wel, het militaire bondgenootschap onder welke vlag men daar zit.


Jij begon over die Australische minister die een uitspraak heeft gedaan en daar heeft ie het dus alleen over wat 1 van de hoofdredenen van Australie was om aan de oorlog mee te doen. Dan moet je niet ineens hele andere dingen erbij gaan halen natuurlijk :) Al is dat ook weer een echte complotter techniek, als je verhaal niet klopt, verzinnen we er maar wat anders bij, of we betrekken iets heel anders erbij. Typisch weer. Maareh succes verder hey, paranoide mannetje :) En vergeet niet bij het oversteken ook achterom te kijken he!

 
At 9:52 a.m., Anonymous Anoniem said...

Billy heeft linker handjes

 
At 11:32 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Jij begon over die Australische minister die een uitspraak heeft gedaan en daar heeft ie het dus alleen over wat 1 van de hoofdredenen van Australie was om aan de oorlog mee te doen."

Slappe reactie. Immers moet jij net zo goed als ik weten dat dit slechts een voorbeeld is en dat er veel meer bronnen zijn hierover die niet alleen op Australie slaan.

Ofwel je doet alsof je dom bent, ofwel ik heb een veel te hoge dunk van jouw intelligentie.

 
At 11:34 a.m., Anonymous Anoniem said...

"Maareh succes verder hey, paranoide mannetje :)"

Ik ben paranoide omdat ik iets zeg wat reeds bevestigd is door de onderminister van defensie van de VS ten tijde van de lancering van de oorlog, door de minister van defensie van Australie, en door vele anderen.

Gaap.

 
At 3:26 p.m., Anonymous Anoniem said...

Omdat er momenteel weinig olie uit Irak komt en deze oorlog de Amerikanen kapitalen kost, zodat de controle over de Iraakse olie een verliespost wordt, is natuurlijk geen bewijs voor de stelling dat het aanvankelijk niet om de olie ging. Bush c.s. kunnen ook een totaal foute inschatting hebben gemaakt.
Dat ligt ook voor de hand. Aanvankelijk dachten de neocons werkelijk dat de meeste Irakezen hen als bevrijders zouden verwelkomen en er in korte tijd een redelijk stabiel pro-westerse democratie gevestigd kon worden.
Het sluit aan bij de neocons-filosofie. Zij zijn afgestapt van de realpolitik zoals Kissinger die bedreef, waarbij rechtse dictaturen werden gesteund om het communisme te bestrijden. De neocons wilden de democratie actief verspreiden en maakten geen onderscheid meer tussen linkse en rechtse dicaturen. Elke dictatuur is en was in hun ogen verwerpelijk.

Daarmee geef ik trouwens direct de meest voor de hand liggende reden voor de invasie aan. De neocons zijn idealisten en dus niet de eersten die door hun eigen idealisme verblind zijn.
Verder speelde mogelijk meer de vrees dat radicaal-islamieten de controle over de olie zouden krijgen mee voor deze invasie, dan de wens als VS die olie zelf te kunnen controleren.
Weliswaar was Saddam en zijn Baathpartij seculier en hield het de islam op afstand, maar dat gold tot de invasie van Koeweit. Na de nederlaag begon Saddam zichzelf te tonen als beschermer van de islam (soennieten welteverstaan). De vrees dat hij langzaam in het kamp van Al Qaida terecht zou kunnen komen, zal in het Witte Huis ook een beweegreden zijn geweest voor deze invasie.

Veel oorlogen ontstaan ook omdat er een paar foute stappen zijn gezet en de koppigheid en een automatisem het handelen overneemt. Soms is het een automatisme van voorbereiding, besluiten en acties die als een lawine andere besluiten en acties veroorzaakt. De hele WO I is zo ontstaan. Een wapenwedloop, bondgenootschappen, de moord op Franz Ferdinand, de oorlogsverklaring aan Servie door Oostenrijk-Hongarije, de Fransen die Servie steunden, de Duitsers die door hun bondgenootschap mee moesten doen met Oostenrijk-Hongarije. Toen de troepentreinen eenmaal richting de grenzen gingen, was er geen houden meer aan.
Zowel complotdenkers als (sommige) ontzenuwers van die complotten hebben vaak een te rationalistisch mensbeeld voor ogen.

 
At 6:05 p.m., Anonymous Anoniem said...

"De neocons wilden de democratie actief verspreiden en maakten geen onderscheid meer tussen linkse en rechtse dicaturen. Elke dictatuur is en was in hun ogen verwerpelijk."

Is het criminaliseren van oppositie niet juist een van de kenmerken van een dictatuur ?

Destabilizing Iraq, Broadly Defined
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/07/22/AR2007072201141.html

Bush Executive Order: Criminalizing the Antiwar Movement
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6377

Als de VS al iets zou doen aan het verspreiden van democratie, dan is dit kennelijk een export product geworden.

Hoe meer democratie je verscheept naar andere landen, hoe minder er thuis overblijft.

 
At 6:20 p.m., Anonymous Anoniem said...

@ fred:

Het gaat niet alleen om de oliebronnen in Irak.

De campagnes tegen Afghanistan en Irak, en mogelijk een tegen Iran zijn tevens bedoeld om betere toegang te krijgen tot de Kaspische regio in Centraal Azie.

Het uitbreiden van de eigen invloedssfeer daar (+ indamming invloedssfeer China/Rusland), en het uitbreiden van toegang toe en controle over de beschikbare energiebronnen aldaar spelen hierin een belangrijke rol.

Mede met het oog op deze belangen in het Midden-Oosten en Centraal Azie heeft de Navo nu, in plaats van de strijd tegen het communisme, als missie onder meer het veilig stellen van de energiebelangen van de alliantie, hier is men in de praktijk ook hard mee bezig.

Je zou de oorlog tegen terreur wat betreft militaire campagnes ook kunnen zien als een nieuwe versie van de "Great Game" in de 19e eeuw, waarbij het Britse Koninkrijk met Rusland en China wedijverden om hun invloed in deze regio te maximaliseren.

Zie bijvoorbeeld :

The new Great Game
http://www.guardian.co.uk/comment/story/0,3604,1066570,00.html
http://www.atimes.com/c-asia/CJ18Ag04.html
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Great_Game

 
At 8:43 a.m., Blogger 爱生活爱搜索 said...

吸塑包装
吸塑包装厂
吸塑包装盒
吸塑内托
医药包装
吸塑盒
吸塑包装公司
吸塑加工
杭州吸塑包装厂
化妆品包装
吸塑制品
PVC吸塑包装
浙江包装
电子托盘
吸塑产品
塑料包装
上海吸塑包装
浙江吸塑包装厂
吸塑厂
食品吸塑包装
老化测试座
老化板
老化座
老化台
老化系统
老化设备
测试座
贴片器件测试座
HTRB系统
滚子链条
麻将机链条
农机链条
套筒链条
电瓶车链条
摩托车链条
内外接触式齿形链条
齿形时规链条
汽车链条
发动机链条
板式链条
杭州欧泰链条厂
代理杭州公司注册
杭州公司代理注册
代理注册杭州公司
注册杭州公司代理
杭州公司注册代理
杭州公司注册
注册杭州公司
省际公司注册
杭州公司注册流程
杭州公司注册费用
如何注册杭州公司
杭州注册公司
结石
胆结石
肾结石
胆囊结石
胆囊炎
胆总管结石
胆石症
尿结石
肝结石
输尿管结石
固态继电器
杭州韩语培训
杭州首尔韩语培训
韩语培训
杭州韩语培训中心
杭州韩语培训学校
韩国语学习
韩语
标准韩国语
杭州学韩语
杭州韩语
固态继电器
调压模块
整流模块
可控硅移相触发器
变频调速器
固态调压器
散热器
固体继电器
电机正反转固态继电器
三相电机正反转控制模块
直流固态继电器
电机正反转固态继电器
固态继电器
固体继电器
固态调压器
避雷器
避雷针
防雷工程
防雷设备
防雷器
过电压保护器
浪涌保护器
电涌保护器
杭州英语培训班
商务英语
外贸英语
学英语
杭州成人英语培训中心
英语口语
英语学习
企业英语培训
英语角
英语口语培训班
免费学习英语
如何学习英语
职业英语
基础英语
商务英语培训班
英语入门
外教英语
企业英语培训班
职业英语培训班
离心风机
上虞风机
混流风机
斜流风机
排烟风机
轴流风机
屋顶风机
隧道风机
通风机
流式风机
诱导风机
射流风机
工业风机
管道风机
离心通风机
通风器
冷干机
过滤器
美国汉克森过滤器
空压机
螺杆式空压机
微热再生干燥机
美国昆茜真空泵
美国昆茜压缩机
美国汉克森干燥机
无热再生干燥机
综合干燥机
余热再生干燥机
天目山精密铸造
金属精密铸造
精密铸造
合金铸造
金属铸造
挖掘机配件
耐磨材料
调整臂
铸件加工
铸件
斗齿
齿座
制冰机
不锈钢双室500型真空包装机
果冻条机
棒棒冰机
自立袋灌装旋盖机
棒棒冰瓶
棒棒冰软管
冰淇淋生产线
棒棒冰配方
棒棒冰外包装机
植脂奶油生产线
屋顶包纸盒灌装封口机
全自动充填封口机
冰淇淋机
雪糕机
塑袋自动灌装封口机
全自动吹瓶机
CFR塑料软瓶充填封口机
DG12型塑瓶灌装封盖机
双联过滤器
液体包装机
屋顶型灌装机
含气饮料自动灌装机
配料缸
砂棒过滤器
夹层锅
吸塑包装
塑料包装
PVC吸塑包装
吸塑产品
吸塑制品
吸塑加工
吸塑包装公司
吸塑包装厂
吸塑厂
化妆品包装
医药包装
食品吸塑包装
电子托盒
吸塑内托
压滤机
厢式压滤机
板框式压滤机
隔膜滤板
板框式滤板
厢式滤板
工业设计
浙江工业设计公司
杭州工业设计
杭州工业设计公司
杭州工业设计
杭州设计公司
杭州设计
浙江工业设计
工业设计公司
公司结构设计
结构设计公司
杭州结构设计
杭州结构设计
工业造型设计
工业设计造型
造型设计
企业组织结构设计
包装结构设计
机箱结构设计
机箱设计
计算机培训学校
电脑培训学校
计算机学校
电脑培训中心
计算机培训中心
电脑培训班
电脑培训
计算机培训
电脑学校
杭州计算机培训
杭州电脑培训
杭州电脑培训学校
杭州计算机培训学校
杭州电脑培训中心
杭州计算机培训中心
杭州平面设计培训
平面设计培训
嘉善红五
嘉善红五网
嘉善红五客户端
嘉善红五客户端下载
7鬼523
7王523
7鬼523游戏
七王五二三
七鬼五二三
憋7
鳖7
憋七游戏
憋七
24点游戏
24点下载
算24点
二十四点
24点
算二十四点
杭州楼梯
楼梯
实木楼梯
钢木楼梯
异型楼梯
楼梯批发
楼梯设计
消防楼梯
跃层楼梯
高档楼梯
酒店楼梯
工程楼梯
钢木楼梯
楼梯护栏
实木楼梯

 
At 3:52 a.m., Anonymous Anoniem said...

kleine kleine billy

 
At 5:38 a.m., Anonymous Anoniem said...

瑞友
瑞友天翼
瑞友
瑞友天翼
瑞友
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客
博客

 
At 9:44 a.m., Anonymous Anoniem said...

气相色谱仪
忧伤满杯
SEO
SEO博客
SEO优化排名
SEO博客
凌枫博客
SEO日志
龙翔
网络营销
ewgoogle
SEO社区

 
At 12:02 p.m., Anonymous Anoniem said...

wow gold
wow gold
wow power leveling
wow power leveling
wow gold@@@@
World of Warcraft Gold
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow power leveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
rolex replica
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
wow powerleveling
replica rolex
powerleveling
powerleveling
powerleveling
powerleveling
power leveling
power leveling
powerleveling
powerleveling
power leveling
power leveling
power leveling
power leveling
power leveling
power leveling
power leveling
power leveling
rolex
wow gold
wow gold
Warcraft Gold
Warcraft Gold

中高年 転職
アルバイト 求人情報
ブライダル
転職
競馬
FX
ダイエット
お見合い
競馬 予想
新築マンション
新築マンション
コンタクトレンズ
婚約指輪
合宿免許
人材派遣
東京都 墓地
派遣会社
人材派遣
パチンコ 攻略
おなら

货架
OCR
OCR
手机词典
高速扫描
机票
灭蟑螂
蜗轮减速机
减速机
齿轮减速机
丝杆升降机
租房
租房
北京租房
北京租房
搬家公司
北京搬家
北京搬家公司
上海机票
上海机票
上海打折机票
上海打折机票
上海特价机票
上海特价机票
搬家公司
搬家公司
北京搬家公司
北京搬家公司

ffgghhkhjlh

 
At 2:37 a.m., Anonymous Anoniem said...

lotro
lotro
lotro
lotro
lotro
lotro

lotro gold
lotro gold
lotro gold
lotro gold
lotro gold
lotro gold

buy lotro gold
buy lotro gold
buy lotro gold
buy lotro gold
buy lotro gold
buy lotro gold

lotr
lotr
lotr
lotr
lotr
lotr

lotr gold
lotr gold
lotr gold
lotr gold
lotr gold
lotr gold

lord of the rings gold
lord of the rings gold
lord of the rings gold
lord of the rings gold
lord of the rings gold
lord of the rings gold

lord of the rings online gold
lord of the rings online gold
lord of the rings online gold
lord of the rings online gold
lord of the rings online gold
lord of the rings online gold

sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils
sell Final Fantasy XI gils

sell FFXI Gil
sell FFXI Gil
sell FFXI Gil
sell FFXI Gil
sell FFXI Gil
sell FFXI Gil
sell FFXI Gil

Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade
Final Fantasy XI gil trade

sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold
sell lotro gold

lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade
lotro gold trade

sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us
sell lotro gold us

the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us
the lord of the rings online us

sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu
sell lotro gold eu

the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu
the lord of the rings online eu

 
At 3:02 p.m., Anonymous Anoniem said...

パチスロ 解析 攻略』情報をいち早く完全無料でお届け!最新5号機解析情報ならNEW RIVERにお任せ!!
早くもあの最新機種『キン肉マン 解析』が・・・?

 

Een reactie posten

<< Home