dinsdag, augustus 22, 2006

Microkosmos

First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win.

Johnito is zonder twijfel een van de actiefste 911 bloggers in Nederland. Hij heeft nogal wat blogs, en kennelijk ook heel veel vrije tijd. Wat weten we over deze infostrijder? Een eind dertiger of begin veertiger zo te zien, woonachtig in Den Haag, houdt van jazz, SP-stemmer, vredesactivist, heeft een strijdkreet (globalize_resistanze) als email adres, wordt depressief van het consumeren en het jachtige bestaan ("In de stad loop ik, kijkend in de etalages. Koop deze droom. Geluk in de aanbieding. Nu of nooit. Opruiming. Opheffingsuitverkoop. Sale. Soldes. Ik ben toch niet gek?") en is begaan met het lot van de Palestijnen. Heeft een vriendin die er gelukkig net zo over denkt. In een filmpje zien we hoe Johnito en vriendin op het strand bij Scheveningen tot diep in de nacht filosoferen over de Dag Buiten De Tijd.

Maar eerst en vooral is Johnito natuurlijk complotdenker. Nou ja, ook een beetje een papegaai. Johnito citeert en linkt zich een breuk, zonder er veel aan toe te voegen. Vervolgens linkt Johnito op andere sites weer naar zijn site. Dat zien we vaker in de microkosmos van de infostrijders: wie niet linkt, bestaat niet. Het doet denken aan de Ban de Bom-affiches die vroeger demonstratief achter de ramen van rijtjeshuizen waren geplakt. Tegenwoordig heb je een blog met als motto It was an inside job. Of je citeert Alex Jones. Eigenlijk richt je je hoofdzakelijk tot medestanders. De rest begrijpt je immers toch niet.

Johnito is ongetwijfeld een lieve jongen, maar hoe je als vredelievend mens kunt denken dat een (westerse) regering willens en wetens drieduizend landgenoten laat ombrengen, inclusief werknemers van het Pentagon, is toch wel erg bizar, hoezeer je ook sympathiseert met de Palesteijnen.

Toch zie je vaak dat er iets anders ten grondslag ligt aan de 9/11 obsessie dan de moeilijk te verklaren feiten: een vergaande afkeer voor regeringen in het algemeen bijvoorbeeld, Big Brother dwangvoorstellingen, zelfs regelrechte jodenhaat. De feiten doen er dan al niet mee toe, 9/11 is een puur politieke discussie geworden. Uiteraard zonder veel realiteitszin.

En dus strijdt ook onze Johnito door totdat hij er bij neervalt. In Nederland zitten we, als 911truth-beweging, inmiddels in de tweede fase (then they ridicule you), zo constateert hij naar aanleiding van het vorige week verschenen HP artikel over complotdenkers. Ongetwijfeld zal hij ook dit commentaar als bewijs opvoeren.

Labels:

5 Comments:

At 10:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

Lekker makkelijk he, lekker anoniem iemand zwart lopen maken.

Wanneer stel jij jezelfs eens een keer voor beste Billy?

 
At 7:24 a.m., Blogger Billythekid said...

En Johnito is geen schuilnaam?

 
At 9:40 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik ben Bart Pronk uit Haarlem, wil je ook nog een telefoonnummer en huisadres?

Of Johnito zijn schuilnaam is weet ik niet, maar anoniem is hij allesbehalve getuige alleen al de hoeveelheid feiten die jij in je post weet te noteren.

Dus het is duidelijk een laffe aanval op de persoon van je.

 
At 10:08 a.m., Anonymous Anoniem said...

Als die mijnheer Johnito ervoor kiest om al die persoonlijke informatie op zijn websites te zetten, is het gewoon openbaar, lijkt me. Wie kaatst kan de bal verwachten.

 
At 1:23 a.m., Blogger Dutch Revolution said...

Iedereen die een beetje zoekt kan mij vinden. Maar ik zal een beetje helpen: Ik was zanger/spammer namens de band Propeller, uit Den Haag.

www.propellerband.nl

Ik ben halfbloed Moluks. (oh jee, een potentiƫle treinkaper!), maar heb officieel een Nederlandse achternaam.

Zo. Alsjeblieft.


Maar ik ben niet boos op jullie hoor. Ik ben hardstikke lief, en doe geen vlieg kwaad. Ik ben namelijk vegetariƫr.

 

Een reactie posten

<< Home