woensdag, april 04, 2007

Schaapsel


De 120 mantelbavianen die sinds maandag in Dierenpark Emmen op een rots naar de Afrikasavanne zitten te staren, blijven zitten waar ze zitten. De apen zijn in paniek geraakt, maar waarvan weet niemand. Er wordt druk gespeculeerd: was het een slang in het gras, is het de klimaatverandering, was het een zwerm agressieve bijen, een UFO, zijn de apen uit sympathie voor de belastingdienst ook maar in staking gegaan of heeft een van de apen soms verteld dat 9/11 een inside job is, en zijn de andere apen daarvan hevig geschrokken?

Dat laatste had trouwens zomaar gekund, want verwante bavianenmannetjes - zo lezen we in een van de vele verhalen over de paniekapen - werken samen in een zogenaamde clan. En die krijgt het zo nu en dan behoorlijk op de stuipen. De angst van een baviaan kan na een uurtje over zijn, maar het kan ook dagen duren. In 1994 en 1997 klommen de apen in Emmen al eens massaal in de bomen, waar ze dagenlang bleven zitten. Pas zodra de aap die het gevaar heeft aangegeven zegt dat de kust veilig is, vertrekken ze.

Bij complotters gaat het eigenlijk niet anders. Als een hoofdaap (Alex Jones) zegt dat Amerika een politiestaat is, neemt de clan dat automatisch over, of het nu waar is of niet.

Beetje flauw om complotters met mantelbavianen te vergelijken, hoor ik U al zeggen. Dat is zo, met die aantekening dat complotters de mensheid ook graag bij het dierenrijk indeelt, namelijk bij de schapen. U en ik die niet in complotten geloven zijn in hun ogen schaapachtigen, oftewel sheeple. Complotters denken dat schapen hele domme beesten zijn die alleen maar gras eten, en het dreigende gevaar niet opmerken. Dat is een schromelijke onderschatting van de intelligentie van het schaap. Het schaap onderbreekt het grazen zo nu en dan om een poolshoogte te nemen en als er geen gevaar dreigt gaat het rustig verder met grazen. Terwijl bavianen compleet in de stress raken omdat een aap die toevallig een stok voor een slang aanziet.

Labels:

41 Comments:

At 11:07 a.m., Anonymous Anoniem said...

haha, leuk stukje!

 
At 11:07 a.m., Anonymous Anoniem said...

Wij zijn ten minste nog primaten. Jay, Braat en jij zijn samen net een ééncellige :P

 
At 11:17 a.m., Anonymous Anoniem said...

ik moet je toch teleurstellen, Xaderp, maar een baviaan is toch echt geen primaat.

 
At 11:31 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik moet jou weer teleurstellen, 1/3e cellige, bavianen zijn wel primaten.

"De apen van de Oude Wereld (Cercopithecidae) vormen een familie uit de orde der primaten (Primates) [waar jij dus geen lid van bent, Braad]. De Cercopithecidae is de enige levende familie uit de superfamilie Cercopithecoidea. Samen met de mensapen vormen ze de infraorde Catarrhini. In tegenstelling tot de mensapen hebben de meeste apen van de Oude Wereld een staart. Dit is geen grijpstaart. Ook op basis van dentitie zijn er verschillen tussen beide superfamilies."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cercopithecidae

 
At 11:43 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik moet zeggen dat het de dagen steeds leuker en gezelliger wordt hier.

Is de kou uit de lucht?

 
At 11:44 a.m., Anonymous Anoniem said...

laatste

 
At 11:44 a.m., Anonymous Anoniem said...

je hebt gelijk. Ik haalde de term door de war met mensapen.

 
At 11:47 a.m., Anonymous Anoniem said...

"People always are proving what they are not....."

DUMA

 
At 11:51 a.m., Anonymous Anoniem said...

Dit paasweekend weer een aanval op Iran.

Hoe vaak hebben we dit al gehoord?

Even vaak als dat we horen dat de truth movement dood zou zijn.

Kijk eens om je heen, het blijft maar voortduren.

 
At 1:17 p.m., Anonymous Anoniem said...

Tja, die 'onvermijdelijke' aanval op Iran he...

Persoonlijk mag ik Daan de Wit wel. Vooral zijn interviews met Willem Middelkoop vind ik geinig. Maar als je bij je serie De Komende Oorlog tegen Iran inmiddels al bij deel 16 zit, en nog steeds elk artikel schrijft alsof het volgende week raak is moet je je toch wel een beetje achter je hoofd gaan krabben.

 
At 8:40 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze site zou zomaar iets kunnen worden als er een opener houding werd aangenomen. Alles debunken van complotsites is gewoon niet geloofwaardig. Al meerdere malen is achteraf gebleken dat ze gelijk hadden met verschillende nieuwsgebeurtenissen. Nu is het alleen maar eenzijdig schoppen tegen mensen die alternatief nieuws brengen.

En da's wel jammer, want tussen MSM en CT-sites ligt wel degelijk een interessant terrein.
Maar dan moet je wel mensen met inhoud en hersens hebben die een beetje objectief kunnen blijven en geen gefrustreerde lutsertjes die alleen maar kunnen zieken ;)

 
At 9:03 p.m., Anonymous Anoniem said...

"Al meerdere malen is achteraf gebleken dat ze gelijk hadden met verschillende nieuwsgebeurtenissen."

Niet veel van gemerkt, toch vooral weer een kwestie van geloven wat je graag wilt geloven, vrees ik.

 
At 10:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Alles debunken van complotsites is gewoon niet geloofwaardig.

En weer een anoniempje die niet begrepen heeft wat het thema van deze site is:
Zapburu volgt op ludieke, soms serieuze wijze, het almaar uitdijend gezelschap conspiratoren in Nederland en daarbuiten.

 
At 10:25 p.m., Anonymous Anoniem said...

En verder wat Han zegt. Kom maar op met die voorbeelden van die nieuwsgebeurtenissen die exclusief op complotsites te lezen waren en achteraf waren bleken!

 
At 10:26 p.m., Anonymous Anoniem said...

waren = waar

 
At 11:21 p.m., Anonymous Anoniem said...

Niveautje weer, Billy.

 
At 10:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

Pentagon video`s
Joodse lobby/invloed
Hetze iran
wmd irak, de inspecteurs wisten wel beter
banden irak met al qaida
Media manipulatie
milosevic
steunen taliban door vs
enz.enz.

Natuurlijk hebben ze vaak gelijk,
Als je vist zul je vangen

Je vermoed iets, weet iets of je hebt gewoon het bewijs.

Het gaat erom of wij het geloven

Waarheid is alleen waarheid als genoeg mensen het geloven

 
At 10:42 a.m., Blogger Jay said...

Anoniempje, de enige dingen ze juist hebben zijn de dingen die ook gewoon in de oude media juist zijn weergegeven, dus zo wereldschokkend nieuws brengen ze nou ook weer niet naar buiten.

 
At 11:04 a.m., Anonymous Anoniem said...

tja Anoniempje,
ik weet niet precies in welke wereld jij leeft, maar die opsomming is nu niet bepaald exclusief voor complot-sites, bovendien ben je niet erg concreet.
Op een of andere manier zijn ct'ers er rotsvast van overtuigd dat ze de enigen zijn met een kritisch geluid in deze wereld. Hoe anders is de waarheid!

Waarheid is alleen waarheid als genoeg mensen het geloven

En deze uitspraak mag ook in een lijstje! Ik hoop voor je dat dit een grapje is.
Volgens die logica draait de aarde pas vanaf de 16e eeuw om de zon. En Jezus is de zoon van god OMDAT mensen dat geloven.

sja..

 
At 11:06 a.m., Anonymous Anoniem said...

Leuk stukje Billy.
Waar blijft dat pocket boekje?

Zapburu, tis ff wennen, maar klinkt lekkerder dan 9/11 complotdenkers.

Groetjes,

Tamara

 
At 12:11 p.m., Anonymous Anoniem said...

Volgens die logica draait de aarde pas vanaf de 16e eeuw om de zon.

Je ging meteen op de brandstapel als je dat verkondigde.

 
At 12:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja, dat argument wordt er ook altijd weer bijgesleept, maar er is nogal een verschil tussen een wetenschappelijke discussie en de wilde interpretatie van zogenaamde feiten. Bovendien: Complotters mogen roepen wat ze willem ze worden niet op de brandstapel gegooid.

 
At 12:37 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat ik maar debunker word en geef me gewonnen.

Wel zo makkelijk en hiermee krijg je vaker bevestiging.

Zoals je weet gaan agenten na een tijdje ook denken dat ze het echt beter weten.

OK, wie maakt me los met een ongefundeerde stelling?

 
At 12:48 p.m., Blogger Jay said...

Wel zo makkelijk en hiermee krijg je vaker bevestiging.

Zo makkelijk is het niet hoor ;) Je moet je namelijk wel echt in dingen verdiepen ipv domweg roepen dat WTC1 en 2 alleen met controlled demolition zijn neergehaald zoals de complotters nou doen :) Maar succes ermee.

 
At 12:51 p.m., Anonymous Anoniem said...

Je ging meteen op de brandstapel als je dat verkondigde.

Je kent de geschiedenis niet zo goed.
Copernicus (1474-1543) die als eerste beschreef dat de planeten om de zon draaide is nooit door de kerk veroordeeld en z'n werk is uiteindelijk ook uitgegeven.
Alleen Galilei (1564-1642) is bijna een eeuw later veroordeeld; hij kreeg huisarrest de laatste 9 jaar tot aan zijn dood, maar werd niet "op de brandstapel gegooid". Die veroordeling was trouwens met name vanwege een satirische publicatie waarin de paus als dwaas werd neergezet; dat was een stapje te ver.

Dat van die brandstapels is een net zo hardnekkige mythe als de mythe dat men in de Middeleeuwen zou geloven dat de wereld plat was.

 
At 1:50 p.m., Anonymous Anoniem said...

domweg roepen dat WTC1 en 2 alleen met controlled demolition zijn neergehaald zoals de complotters

Zeggen dat het gewoon niet zo is mag zeker niet?

Het probleem voor mij om het te debunken is dat het in theorie wel mogelijk is om zonder probleem met die touwachtige explosieven een groot aantal steunpilaren neer te halen.

Ik moet nog een beetje wennen.

Waar kan ik ergens lezen over de middeleeuwen en het plat zijn van de aarde?

 
At 1:59 p.m., Blogger Jay said...

Het probleem voor mij om het te debunken is dat het in theorie wel mogelijk is om zonder probleem met die touwachtige explosieven een groot aantal steunpilaren neer te halen.

Probleem daarmee is, waar komt dan de hitte vandaan die metaal heeft doen smelten, want de warmte die vrijkomt bij die explosieven is zo gering dat je de doorgesneden balk gewoon met je blote handen weer kan aanraken zodra de boel is geeplodeerd. Tevens stonden de kernen langer dan de rest van het gebouw toen de boel instorte en zijn de overlevenden uit de kern gehaald die zich in de trappenhuizen bevonden.

 
At 2:01 p.m., Blogger Jay said...

De overlevenden bevonden zich in de trappenhuizen die zich in de kern bevonden bedoel ik dus, voor de duidelijkheid.

 
At 2:34 p.m., Anonymous Anoniem said...

Waar kan ik ergens lezen over de middeleeuwen en het plat zijn van de aarde?

Bijvoorbeeld hier.

 
At 3:14 p.m., Anonymous Anoniem said...

Mooi leesvoer bedankt.

Op het laatste moment had ik het pas door, ik ben niet echt scherp vandaag.

De stelling is namelijk:

Vroeger dacht men dat de aarde plat was


Wie heeft daar de middeleeuwen van gemaakt?

Kun je eens kijken waar dat vandaan komt? Van Wiki zelf?


Wist je trouwens dat het vaatje wat we kennen van de Sint-bernardshonden uit de alpen nooit bestaan heeft?

hahahaha

 
At 3:48 p.m., Anonymous Anoniem said...

Waar dat vandaan komt staat nu in diezelfde link: het is als (zo vaak) een 19e eeuws idee.
Het komt van de schrijver Washington Irving die in 1828 een fantasieverhaal getiteld "Leven en Reizen van Christoffel Columbus" publiceerde. Daarin werd gesteld dat Middeleeuwers geloofden dat de aarde plat was, veel mensen namen dat serieus, et voila!, een mythe is geboren. En bijna 2 eeuwen later geloven mensen het nog steeds, en staat het zelfs nog in lesboeken.
Ook ik heb dat op de lagere school zo geleerd; ik kan me niet meer herinneren of het de leraar was die het vertelde of dat het letterlijk in het geschiedenisboekje stond dat Columbus' manschappen bang waren van de aarde te vallen.

Dat veel mensen denken dat er in de Middeleeuwen heksen verbrand werden is nog zo'n hardnekkige..

 
At 1:04 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heksenverbranding...
Interessant onderwerp.
Ik kom de vergelijking van complotters ook overal tegen. Maar vind het persoonlijk toch iets totaal anders.
Anoniempje...

(Verzin toch gewoon n naam..Alsjeblieft, het is moeilijk om de Anoniempjes uit elkaar te houden)

Dit adres is ook wel handig:
http://www.arneym.nl/00000097aa0819309/00000097aa0c8bae4/index.html

Groetjes,

Tamara

 
At 1:24 p.m., Anonymous Anoniem said...

Tamara en anderen, als je volgende keer "Other" ipv "Anonymous" selecteert (of de NL variant) kun je gewoon een eigen naam kiezen.

 
At 2:09 p.m., Anonymous Anoniem said...

Jazeker Tamara zijn die heksenverbrandingen interessant! Als je de tijd (80 minuten) erin wil steken is dit een heel interessant Berkeley college over dit onderwerp:
Hier de site van de hele reeks: klik
Directe link: klik (Real formaat)
Ondanks de titel (Things Fall Apart- Persecutions, Plague, and War) zijn de heksenjachten het voornaamste onderwerp.

Er zijn nogal wat misverstanden over die heksenjachten. Veel mensen associeren dit met de Middeleeuwen, maar het begon pas eind 15e eeuw en ging (in Engeland) nog door tot de 18e eeuw.
Het fenomeen spreidde zich uit over HEEL Europa, van IJsland tot Rusland, van Spanje tot de Balkan; zowel in Katholieke, Protestantse als Orthodox christelijke gebieden dus. Alleen - opmerkelijk genoeg - het zeer bijgelovige Ierland heeft nooit heksenjachten gekend.

Hoewel het merendeel van de slachtoffers (~75%) vrouwen waren zijn de heksenjachten nooit specifiek tegen vrouwen gericht. Bv. in IJsland en Rusland waren het meestal mannen die veroordeeld werden.

Ook is het niet zo dat als je eenmaal beschuldigd was van hekserij dat je dan onherroepelijk ter dood werd veroordeeld in een schijnproces en verbrand. Van de naar schatting 100-200 duizend mensen die aangeklaagd werden zijn er ~40 duizend ter dood veroordeeld.
Wel waren er grote regionale verschillen in de verhouding aangeklaagden/veroordeelden. Hoe georganiseerder de Inquisitie in een gebied, hoe meer kans je had op vrijspraak (!). Dit komt omdat door die organisatiegraad er veel meer beroepsprocedures waren voor de beklaagden en de rechters duidelijkere instructies hadden over wat voor bewijzen toelaatbaar waren. In gebieden waar de reachtsspraak ad hoc gebeurde was soms de kans op veroordeling bijna 100%, bv. in delen van Zwitserland en Zuid Frankrijk.

Het is moeilijk om een eenduidige oorzaak te vinden voor die plotselinge hysterie die eind 15e eeuw ontstond en een paar eeuwen duurde: ondanks de culturele diversiteit van Europa gebeurde het overal (behalve Ierland), het was niet specifiek tegen vrouwen gericht, etc.
Eén ding is opmerkelijk: het gebeurde na de uitvinding van de boekdrukkunst!
Waar boeken tot halverwege de 15e eeuw een kostbaar dus schaars goed waren, werden deze nu in hoog tempo algemeengoed. Veel meer mensen leerden lezen en hadden toegang tot veel meer informatie.
Ook van de rechtbankverslagen van de eerste heksenveroordelingen werden boeken gemaakt die zich razendsnel over Europa verspreidden.

Natuurlijk zou het veel te ver gaan om de boekdrukkunst de schuld te geven van de heksenjachten, maar er zijn historici die van mening zijn dat dit heeft bijgedragen aan die snelle verspreiding.

En hiermee heb je, tot op beperkte hoogte, een interessante analogie met de huidige tijd waarin we een nieuw medium hebben die nieuwsgaring en informatieverspreiding drastisch heeft veranderd: het internet.

En dat verklaart voor een deel mijn interesse in complotdenkers, stormfronters, New Agers, lijfloggers, etc. Nee, natuurlijk zeg ik niet dat dit "de nieuwe heksenjagers" zijn, maar toch zijn er interessante overeenkomsten.

 
At 6:04 p.m., Anonymous Anoniem said...

Thanks Rogier...
Lekker stom van me, zal het niet meer vergeten...

Yep, Braadspit, die 80 minuten wil ik er wel in steken. Veel over dit onderwerp is nieuw voor me. Jij kan trouwens ook lekker schrijven...Je hebt toch ook n eigen site?

 
At 9:38 p.m., Anonymous Anoniem said...

dank je, Tamara.
Maar nee, ik heb geen eigen site, althans geen waar ik echt op schrijf. Misschien ken je me van retecool.com die ooit aandacht besteedde aan je Open Partij in de aanloop van de 2e Kamer verkiezingen, alhoewel ik eigenlijk niet meer weet of ik me actief bemoeid heb met dat draadje.
Overigens ben ik sinds de invoer van de nieuwe retecool 8.0 daar niet meer actief.

 
At 11:46 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja, ik weet de stukjes van retecool nog wel..Haha..Dr stond n Marcus op, die beweerde me te kennen. Mijn reactie is toen verwijderd. Dat vond ik zo kinderachtig, dat ik retecool maar verder links laat liggen.

Nou, je naam komt me niet echt bekend voor, maar ik lees wel altijd je reacties op dit forum. Jij geeft tenminste leerzaam commentaar. En dat is een uitzondering op de meeste sites.

Ik heb door het Heksen-item meteen inspiratie voor n schilderij gekregen.

Het was meervoudig positief dus.

Greetings.

 
At 12:16 a.m., Anonymous Anoniem said...

reactie verwijderd op retecool??????????
Dat zou echt heel raar zijn. Retecool is zo'n beetje de enige grote site waar er vrijwel geen moderation plaatsvond. Dat was altijd de grote trots, de "zelfregulatie". Er wordt zeeeer zelden iets weggehaald en ip-bans zijn minimaal. Alleen tegen linkspammers volgt onmiddelijke actie.
Hoogst waarschijnlijk gaat het om een misverstand.

 
At 12:19 a.m., Blogger Jay said...

Nou, je naam komt me niet echt bekend voor, maar ik lees wel altijd je reacties op dit forum. Jij geeft tenminste leerzaam commentaar. En dat is een uitzondering op de meeste sites.

Laten de complotters dit maar niet niet lezen Tamara ;)

 
At 12:38 a.m., Anonymous Anoniem said...

Toch denk ik dat het Tamara worst zal wezen wat complotters daarvan denken..

Tot nog toe kan ik maar weinig hoogte krijgen van Tamara, en dat vind ik eigenlijk wel leuk. Veel complotters lopen met een heel duidelijk label op hun voorhoofd, meestal zegt dat 'PARANOIDE', maar Tamara is daar niet een van. Ik zou 'r ook niet "een complotter" willen noemen.
Ik kan er niet echt een labeltje op plakken, en ach, waarom zou ik dat ook willen? Als het per se moet zou ik het stickertje "a character" willen gebruiken. Een engelse term die niet echt goed vertaalbaar is maar de lading goed dekt.

 
At 11:37 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ooooeh, Braad gebruikt "Engelse" termen.

Ik weet er ook een voor jou, Braad!

"Nitwit"

 

Een reactie posten

<< Home